Altijd en overal bereikbaar


Sinds het Oosterlicht College een nieuw communicatieplatform heeft, is zowel de interne als externe bereikbaarheid met sprongen omhoog gegaan. Skypen is voor ons de normaalste zaak van de wereld geworden.

‘Waarom had je je verbinding niet aanstaan?’ Een dergelijke vraag klinkt wel eens op bij ons op school. Daaruit kun je opmaken dat online bereikbaar zijn volstrekt vanzelfsprekend is geworden. Docenten sturen even een berichtje naar elkaar en voeren chatgesprekken vanaf hun smartphone of laptop. Ze organiseren makkelijker conference calls om met collega’s te kunnen overleggen over hun vakgebied. Steeds vaker besluit een docent om weg van de hectiek van school met een ouder of leerling te skypen. Massaal skypen buiten de school gebeurde afgelopen schooljaar rond de eindexamenuitslagen; docenten handelden de ‘slecht nieuwsgesprekken’ liever thuis af zodat ze hun leerlingen alle aandacht konden geven.

Ook op school contact hebben over een leerling is een eitje. Zoë is bijvoorbeeld net binnengekomen en de baliemedewerker stuurt een berichtje hierover naar de docent waar ze les van heeft. Een kwartier later verschijnt ze in de les, waarop de docent vraagt waar ze in de tussenliggende tijd geweest is.

“Docenten sturen even een berichtje of hebben een chatgesprek met elkaar vanaf hun smartphone of laptop.”

Alle docenten zijn in principe online zodra ze op school zijn. Als hun laptop is aangesloten op een smartboard, verandert hun status van ‘groen’ of bereikbaar in ‘rood’ of niet storen.  Zodra hun laptop ontkoppeld is, zijn ze weer bereikbaar. We gaan de status van een docent ook nog koppelen aan de locatie met behulp van het lokaalnummer. Zo kun je een docent makkelijker vinden, ook als hij of zij thuis werkt.

De vindbaarheid van docenten op een ‘traditionele’ school is doorgaans nul; buiten de docentenkamer of bij de administratie zijn ze niet te traceren. Met ons nieuwe communicatieplatform is dit definitief verleden tijd. Docenten zien de meerwaarde van Skype for Business, ze hebben zich laten verleiden door het gemak en de toegankelijkheid ervan en het levert direct iets op.  Skype contact is makkelijk en ook nog eens gratis, want alle communicatie verloopt via de Skype centrale van de school.

Peter Schep
Peter Schep is procesmanager informatiemanagement bij de Willibrord Stichting. Daarnaast geeft hij onafhankelijk ICT-advies aan onderwijsinstellingen



RT @QSsolutions: Weet jij hoe de combinatie van #CRM en #AskRoger jouw klantenservice kan verbeteren? Lees het hier: https://t.co/DSLnrcQojO
22-06-2017 12:06

Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice