Waarom ik stop met mailen


Gooi het roer om en stop met mailen!

Een paar jaar geleden werd ik geleefd door e-mail. Ik woonde in mijn inbox. E-mail bepaalde hoe ik mijn dag begon, waar ik die dag aan werkte, wat mijn prioriteiten waren en hoe ik met mijn collega’s samenwerkte. Ik was altijd te druk, maar met wat?

Ik worstelde met hoe ik de regie over mijn eigen werk terug kreeg en hoe samenwerken effectiever, efficiënter, maar vooral leuker kon worden. Ik wilde tijd en ruimte om na te denken. Dat klinkt misschien gek, maar met de vele vergaderingen en mailtjes die ik moest wegwerken, bleef daar nog maar heel weinig tijd voor over. Afleiding van echt belangrijke zaken was voor mij de norm geworden. Ik droomde af en toe over een leven zonder e-mail, hoe zou dat eruit zien? Is het überhaupt mogelijk om zonder e-mail je werk te kunnen doen?

“Ik zat voortdurend te kijken of ik nog nieuwe mailtjes had. Ik kon niet anders, het was echt dwangmatig.” – uit het boek Diep Werk

En toen was er We Quit Mail

Omdat ik van experimenteren houd, besloot ik de proef op de som te nemen en als goed voornemen per 1 januari 2011 te stoppen met e-mail. Conclusie? Een leven zonder mailen is mogelijk en het leverde mij veel op. Omdat ik iedereen deze nieuwe manier van samenwerken en communiceren gun, startte ik de beweging We Quit Mail. In het gelijknamige boek kun je mijn ervaringen en die van andere organisaties lezen. Ik deed daarin de voorspelling dat e-mail eind 2016 verdwenen zou zijn in organisaties. Maar niets is minder waar! Sterker nog: het lijkt erger dan ooit.

De bedenker van Gmail, Paul Buchheit, zegt hierover het volgende:

“Het probleem met e-mail is dat het persoonlijk contact heel slecht is geworden. Er is een 24/7 cultuur waarin iedereen een antwoord verwacht. Het maakt niet uit dat het zondagmiddag 14 uur is. Mensen gaan niet meer echt op vakantie. Ze zijn een slaaf van e-mail geworden. Het is geen technologisch probleem. Het kan niet worden opgelost met een computerprogramma. Het is meer een sociaal probleem…”

Tijd voor actie!

In 2016 organiseerden we het Nationale E-mail Dieet om mensen te laten zien en ervaren wat een leven zonder (of met minder) e-mail kan opleveren! Doet u met uw organisatie mee aan de volgende editie?

stop met mailen

Is een e-mail dieet interessant voor mij?

Herkent u uzelf in een of meer van de volgende dingen, dan is er waarschijnlijk winst voor u te behalen!

  • U brengt elke dag (te)veel tijd door in uw inbox. U komt eigenlijk niet toe aan de dingen die u echt belangrijk vindt, zowel op het werk als thuis.
  • U merkt dat de samenwerking met collega’s niet optimaal verloopt, u bent de e-mailbommen en cc’s zat.
  • U hebt het gevoel dat er meer uit uw werk te halen is in plaats van e-mailen en vergaderen.
  • U bent altijd aan. U beantwoordt ‘s avonds en in het weekend e-mails, terwijl u liever andere dingen doet.
  • U bent op zoek naar praktische tips om meer regie te krijgen over uw eigen werk.

Geen geduld? Ga meteen aan de slag met deze 7 tips

  1. Maak nieuwe werkafspraken met collega’s met wie u veel samenwerkt. Waar wilt u mee stoppen en waar mee starten?
  1. Bekijk wie uw top 10 stalkers zijn (dit zijn de mensen die u het meeste e-mailen) en ga in gesprek.
  1. Schoon uw inbox op, meld u af van onnodige nieuwsbrieven en stel filters in (bijvoorbeeld cc automatisch verplaatsen naar een aparte map in de inbox). Zorg ervoor dat u meldingen van inkomende berichten uitzet om zo beter te focussen.
  1. Stuur zelf minder e-mails. Cliché, maar het werkt altijd. Voor elke mail die u verstuurt, krijgt u er gemiddeld twee terug. Denk dus na voordat u een e-mail verstuurt! Kies als het kan voor een meer persoonlijke variant: loop langs, bel etc.
  1. Begin de dag niet met e-mail, maar start met de belangrijkste zaken. Open nog maar op twee momenten uw inbox: bijvoorbeeld om 11 en 16 uur.
  1. Verander uw mindset. Continu bereikbaar zijn is niet nodig. Plan dagelijks een paar uur in voor geconcentreerd werk. Leer uzelf aan om tijdens die momenten niet te kijken of u nog nieuwe e-mails of andere berichten heeft. U verspilt veel tijd met heen en weer switchen tussen taken en uw werk wordt er aantoonbaar slechter van. Sluit uw werkdag af en check ‘s avonds geen mail meer.
  1. Manage aandacht in plaats van tijd. Het gaat niet om efficiënter werken en timemanagement trucjes zodat u nog meer kunt doen op een dag, maar het gaat om het beter managen van uw aandacht. Focus op wat u wilt bereiken en waar u aandacht aan wilt besteden. Ga dus niet meer doen en meer werken, maar juist minder. Heb het lef om tijd te besteden aan de dingen die u écht belangrijk vindt.

Meer weten?

Stel u voor dat u minder druk bent met e-mail, dat u de helft minder e-mails ontvangt en dat samenwerken weer leuk wordt.Weten hoe u dat voor elkaar krijgt? Check www.wequitmail.nl

Auteur: Kim Spinder, Avanteers

waarom ik stop met mailen Kim Spinder

stop met mailen

 

 

 

 



RT @QSsolutions: Weet jij hoe de combinatie van #CRM en #AskRoger jouw klantenservice kan verbeteren? Lees het hier: https://t.co/DSLnrcQojO
22-06-2017 12:06

Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice