Samenwerking Cisco en Apple


Tijdens het ‘Getting things done, see you in Spark’ evenement van Cisco op 11 november 2016 werd er stilgestaan bij de samenwerking tussen Apple en Cisco, gericht op het gebruik van iOS-devices op de werkvloer. Wij waren erbij en hebben  de interessantste ontwikkelingen verzameld, die kunt u hieronder lezen.

 

 

Wifi-optimalisatie voor iOS-devices
De hoeveelheid devices op de werkvloer is tegenwoordig een uitdaging.  Vroeger had iemand alleen wifi nodig voor een laptop, want de meeste mensen werkten toch op een vaste pc met kabelinternet. Maar sinds de mobiele transitie naar laptops, en zeker sinds de populariteit van smartphones en tablets, is het gebruik van de wifi-infrastructuur op de werkvoer veranderd. Kortom: een overbelast wifi-accesspoint komt steeds vaker voor.

Een voorbeeld:
Stel u hebt uw iPad mee naar kantoor en u neemt deel aan een WebEx meeting via Voice over IP, en loopt even rond. Normaal gesproken probeert de iPad te verbinden met het accesspoint waarvan het signaal het sterkst is, ongeacht het aantal gebruikers.  U loopt langs een ruimte waar het redelijk druk is en het accesspoint met het sterkste signaal is overbelast. Op het moment dat de kwaliteit van het draadloze signaal te slecht wordt om een verbinding te onderhouden, scant het device alle 25 wifikanalen voor het beste signaal onder hetzelfde SSID. Het resultaat: de snelheid van de verbinding is slecht en u ervaart een wegvallend VoIP-gesprek. Niet optimaal!

Cisco en Apple

In de nieuwe situatie met iOS 10 is het mogelijk om het iOS-device met het accesspoint te laten communiceren. Vervolgens levert het accesspoint via het draadloze 802.11k protocol een lijst met de top zes beste ‘buren’ waar het device ook mee kan verbinden. Omdat er minder kanalen gezocht hoeven te worden, levert dit tijd en batterijbesparing op. Wanneer u de rand van het accesspoint bereikt zal via 802.11v een shortlist van zes accesspoints aangeboden worden waar het device uit kan kiezen, op basis van signaalsterkte en gebruik. Hierdoor zal het device automatisch overschakelen op een accesspoint die een goede signaalsterkte heeft, maar die minder belast wordt. Hierdoor wordt de netwerksnelheid en performance gemaximaliseerd om zo een betere gebruikservaring te kunnen garanderen.

Het vinden van een goed alternatief voor het accesspoint is natuurlijk geweldig, maar het moet niet te lang duren om te kunnen wisselen. Normaliter is dit wel het geval als het device lange beveiliging parameters moet ‘overleggen’. Via het 802.11r protocol is dit probleem opgelost, omdat dit snel overleg en roaming biedt. Alleen ondersteunen niet alle devices dit  protocol. Maar dit probleem is ook opgelost, doordat Cisco en Apple een ‘handshake’ hebben ontwikkeld tussen iOS-devices en Cisco-netwerkapparatuur. Ze kunnen elkaar herkennen en selectief het 802.11r protocol toepassen, ook al is het niet expliciet toegepast voor het SSID waarmee u verbonden bent. Dit betekent dat het device snel en naadloos kan roamen van accesspoint naar accesspoint. De apps zullen beter en sneller werken, en VoIP-telefoongesprekken zullen verbonden blijven.

Doordat het netwerk al het zware werk doet, is het voor de IT-manager gemakkelijker te beheren. In de netwerkconfiguratie staan deze opties standaard ingeschakeld, waardoor het nog gemakkelijker is om dit soort geavanceerde opties uit te rollen.

Fast lane voor bedrijfsapps
Een andere interessante ontwikkeling is de mogelijkheid voor IT-managers om bepaalde apps te prioriteren. Dit zorgt ervoor dat bedrijf relevante applicaties in het netwerk voorrang kunnen krijgen op ander netwerkverkeer.

Het komt geregeld voor dat medewerkers op hun smartphone apps gebruiken die nodig zijn voor hun werk. Voorbeelden zijn Cisco Spark en Whatsapp. Maar er zijn ook apps, zoals YouTube, die misschien niet zo relevant lijken, maar die wel in sommige beroepen veel gebruikt worden. Sinds iOS 10 is het mogelijk om bepaalde apps voorrang te geven om ervoor te zorgen dat de gebruikservaring op het werk behouden blijft.

Voorbeeld:
Nike biedt in haar winkels openbaar draadloos netwerk aan voor klanten en medewerkers. Daarnaast gebruiken de medewerkers een iPod Touch terminal om de salestechnieken te kunnen ondersteunen. Het is dan niet de bedoeling dat de medewerker die in zijn pauze YouTube-filmpjes kijkt, voorrang krijgt op het wifinetwerk. Een medewerker die in de winkel een klant wil helpen via de app kan hier last van krijgen.

In het verleden was het al mogelijk om in uw netwerk Quality of Service te configureren, maar het was nog niet mogelijk om op appniveau te bepalen welke apps voorrang moeten hebben. Dat kan nu dus wel.

Cisco en Apple

IT-managers kunnen de apps die voorrang hebben whitelisten. Wanneer iemand met het Cisco netwerk wil verbinden, activeert het accesspoint het netwerkprofiel op het device afhankelijk van het SSID. Dit houdt in dat u andere apps kunt whitelisten. Dus het netwerk waar uw medewerkers gebruik van maken kan een andere whitelist hanteren dan het openbare netwerk voor klanten.

Het resultaat
Als een gebruiker op Cisco Spark in een gesprek zit, wordt dit gesprek niet negatief beïnvloed door een collega die YouTube-filmpjes kijkt. Voor meer informatie kunt u hier terecht.

Uit verschillende testen van Cisco komen de volgende resultaten naar voren:

  • Tot acht maal snellere roaming
  • 90 procent minder fouten bij het laden van een webpagina
  • 66 procent betrouwbaarder VoIP-bellen
  • Beheersoverhead kan met 50 procent verminderd worden

Het zijn allemaal softwarematige features, zodat u met uw bestaande Cisco-apparatuur gemakkelijk gebruik kunt maken van deze mogelijkheden. Maar u moet wel het iOS device eerst updaten naar iOS 10. Wifi-optimalisatie en de fast lane zijn beschikbaar in Cisco AireOS WLC 8.3. Cisco Meraki heeft via een firmware update support gekregen voor deze functies sinds oktober.


Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice