Wat is digitale transformatie?


Hoewel de naam het tegendeel doet vermoeden, gaat digitale transformatie niet over technologie. Het gaat er juist om dat je een organisatie wordt waarbij de klant centraal staat en digitaal de norm is. Hierbij spelen vier factoren een belangrijke rol: klanten, medewerkers, operaties en producten. In dit blog vertellen we hier meer over.

“Elk bedrijf is een softwarebedrijf. Je moet gaan denken en werken als een digitaal bedrijf. Het gaat niet langer alleen over de aanschaf van één oplossing en implementatie. Het gaat niet meer om één eenvoudige softwareoplossing. Het is voor elk digitaal bedrijf belangrijk om over de toekomst na te denken.”

– CEO Satya Nadella, Microsoft

Volgens Nadella hebben dus alle bedrijven sofwarematige toepassingen nodig om mee te kunnen gaan in de bedrijfsvoering van nu. Digitale transformatie is onmisbaar om dat te kunnen verwezenlijken. Deze transformatie gaat namelijk over het heruitvinden van hoe je mensen, data en processen samenbrengt om waarde te creëren voor klanten en om een concurrentievoordeel te krijgen en te behouden in een ‘digital first’-wereld.

Hieronder bespreken we vier factoren die een belangrijke rol spelen bij digitale transformatie.

Speel in op wensen van klanten

Als u de klantervaring wilt verbeteren, moet u rekening houden met de specifieke wensen van uw klanten. Het is belangrijk dat u inzicht krijgt in individuele klantervaringen. Een voorbeeld: Tegenwoordig kan iedereen vanaf elk device prijzen en specificaties vergelijken en reviews lezen. Hierdoor kunnen consumenten snel en gemakkelijk een goed overwogen keuze maken. Maar als u een klant over wilt halen om bij uw bedrijf een aankoop te doen, kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van gepersonaliseerde aanbevelingen. Zo kunt u klanten gemakkelijk omzetten in terugkerende klanten als u hen gerichte, gepersonaliseerde aanbiedingen voor blijft schotelen.

Faciliteer medewerkers

Met intelligente, flexibele en veilige middelen kunnen medewerkers meer bereiken. Denk bijvoorbeeld aan Skype for Business voor communiceren of een Surface Hub voor samenwerken. Skype for Business stelt u in staat tijd, plaats en device onafhankelijk te werken wat resulteert in minder tijdverlies door reizen, organiseren van meetings, en meer. U werkt efficiënter samen met de beschikbaarheidsinformatie van uw collega’s, hiermee is het samenwerken op afstand een stuk eenvoudiger. Skype for Business levert één interface voor alle communicatie zoals chat, telefonie, video en screen-sharing, waardoor de adoptie voor medewerkers eenvoudiger is.

Een goed voorbeeld is Thyssenkrupp, een liftmonteur bedrijf. Dit bedrijf zet de Hololens in om monteurs een 3d beeld te tonen, kort voordat hij met een klus begint. Dit zorgt ervoor dat de monteur goed voorbereid bij de lift aankomt en direct aan de slag kan. Via Skype for Business kan de monteur handsfree een collega videobellen en door de camera’s in de Hololens toont hij direct  waar hij mee bezig is. De collega kan direct advies geven, met als resultaat: een klus die normaliter twee uur duurt is binnen een half uur volbracht.

Optimaliseer operaties

Accelereer de responstijd van uw bedrijf, verbeter serviceniveaus en reduceer kosten door uw processen intelligenter te maken. Met Skype for Business kunt u overal waar Wi-Fi is werken, wat leidt tot verlaging van communicatie, huisvesting en reiskosten. Via Skype for Business kunt u gemakkelijk bestanden delen, wat leidt tot efficiënter samenwerken, snellere besluitvorming en minder stress. U kunt eenvoudig rapportages genereren in PowerBI, waardoor u inzicht krijgt in het door uw klanten ervaren serviceniveau. Hierdoor kunt uw organisatie sturen op prestatie indicatoren (KPI) en een service niveau overeenkomst (SLA).

Een concreet voorbeeld hiervan is Internet of Things. Dit is een overkoepelende term voor het koppelen van sensoren aan het internet om hier waarde mee te creëren. Bijvoorbeeld een bewegingssensor in een vergaderruimte, zodat u op afstand kunt zien of die ruimte wel of niet beschikbaar is. Dit scheelt tijd voor een medewerker die spontaan een ruimte nodig heeft.

Transformeer producten

Differentieer en ontdek opkomende kansen in de markt door gebruik te maken van data als een strategisch middel. Een mooi voorbeeld hiervan is de inzet van de Hololens voor concrete bedrijfstoepassingen. Volvo past bijvoorbeeld de Hololens toe tijdens het ontwerpen van nieuwe concepten. Een ander voorbeeld is het Thyssenkrupp, een liftmonteerbedrijf. Dit bedrijf zet de Hololens in om monteurs een 3D-beeld van de lift te geven die hij direct erna moet gaan onderhouden. Dit zorgt ervoor dat de monteur goed voorbereid bij de lift aankomt en direct aan de slag kan.

En nu?

Door uw bedrijf te transformeren naar een digitaal bedrijf kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf:

  • beter aansluit op wensen van klanten en medewerkers.
  • processen slimmer maakt en zo serviceniveaus verbetert.
  • door gebruik te maken van verscheidene gegevensbronnen, ook wel bekend als big data, beter productkansen kan inschatten en hier nieuwe producten op laat aansluiten.

Kortom: wees niet bang om te experimenteren. Er bestaat een enorm aanbod aan middelen die u kunt inzetten, de kans is groot dat er één tussen zit die bij uw ambities en organisatie past.

Meer weten? Kijk onderstaande video’s of Ask Roger!

Volvo video over inzet Hololens:

Thyssenkrupp liftmontage video Hololens:

 

 



Ask Roger! zoekt een #accountmanager die samen met ons klantverwachtingen wil overtreffen! #vacature #jobs #sales… https://t.co/AWnI81NplU
17-08-2017 08:08

Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice