Zo voorkomt u lijnkaping


Na één telefoontje onbewust vastzitten aan een telefoonabonnement bij een andere provider. Dit overkomt steeds meer kleinzakelijke ondernemers en mkb’ers. Het staat bekend als ‘slamming’ of lijnkaping. In dit blog leest u wat het is en wat u eraan kunt doen.

Slamming of lijnkaping omschrijven wij als: de ongewenste overname van het telecomabonnement van kleinzakelijke eindgebruikers door een andere telecomaanbieder. Het aantal klachten stijgt enorm, want steeds meer ondernemers worden er slachtoffer van. De gebruiker krijgt een telefonisch aanbod en stemt hier per ongeluk mee in door een aantal keer ja of nee te zeggen. Wij zeggen ‘per ongeluk’, omdat het tijdens het telefoongesprek niet duidelijk naar voren komt dat het om het afsluiten van een nieuw contract gaat. Pas bij de ontvangst van de eerste factuur komt het probleem aan het licht.

Wie is het doelwit?

In het verleden richtte een dergelijke aanval zich vooral op consumenten, maar het afgelopen jaar zijn mkb’ers en kleine ondernemers steeds vaker de dupe. De wetgeving voor consumenten beschermt beter sinds 2014, want een nieuw contract met een consument kan pas tot stand komen bij schriftelijke bevestiging. Helaas geldt deze wet nog niet voor ondernemers. Uw mondelinge toestemming is dus genoeg.

Wat is de schade?

Het kost u tijd en moeite om van het nieuwe abonnement af te komen. Hier kunnen nog meer kosten bij komen, zoals juridische kosten en overstapboetes. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwde eind vorig jaar nog voor lijnkaping.

Wat is de oplossing?

Er is een wijziging in de wet nodig zodat, net als bij consumenten, bij zakelijke gebruikers ook een schriftelijke bevestiging wettelijk verplicht wordt. In de tussentijd raden wij aan om als ondernemer extra goed op te letten bij telefoontjes van telecomaanbieders. Vraag bijvoorbeeld altijd om welke partij het gaat. Het komt voor dat iemand belt en zich voordoet als iemand van een telecomaanbieder. Is dit wel echt zo? Zeg geen ja of nee, houd het op ‘geen interesse’ en verbreek de verbinding.

Bent u wel geïnteresseerd in het aanbod? Vraag dan om een voorstel via e-mail, zodat u de kleine letters van het contract kunt lezen voordat u akkoord gaat. Lees het voorstel écht goed door en houd in de gaten wat er gebeurt. Het kan voorkomen dat u bij nader inzien het aanbod niet interessant vindt en niet op de mail reageert, maar toch wordt overgezet naar een andere aanbieder.

Ik ben helaas slachtoffer van lijnkaping geworden, wat nu?

  1. Stuur direct een e-mail of brief naar de nieuwe telecomaanbieder. U eist een herstel van de aansluiting en overeenkomst met de oude aanbieder. Daarnaast vraagt u om een bevestiging dat u geen contract hebt met de nieuwe telecomaanbieder. ACM heeft twee voorbeeldbrieven, bekijk ze hier.
  2. Neem contact op met de helpdesk van de oude telecomaanbieder. Hoewel de kans aanwezig is dat de oude aanbieder lijnkaping niet ongedaan kan maken, kan hij wel direct een klacht indienen bij de nieuwe aanbieder met het verzoek om uw klacht zo spoedig mogelijk op te lossen.
  3. Meld uw klacht bij ACM. Alleen op deze manier kan de toezichthouder in de gaten houden hoe groot het probleem is.

Vragen? Ask Roger!

Bron




Ask Roger! zoekt een #accountmanager die samen met ons klantverwachtingen wil overtreffen! #vacature #jobs #sales… https://t.co/AWnI81NplU
17-08-2017 08:08

Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice