Teams en Skype for Business


Tijdens het Microsoft Ignite 2017, een van de grootste congressen voor IT-specialisten, heeft Microsoft bekend gemaakt dat ze Skype for Business functionaliteit gaat integreren in Teams. We krijgen veel vragen van klanten hierover en geven graag antwoord op de meest gestelde vragen.

Gaat Skype for Business verdwijnen?

Ja en Nee

Voor het antwoord op deze vraag is het van belang te weten dat Skype for Business online in meerdere varianten leverbaar is. Zo onderscheiden we Cloud PBX, Cloud Connector Edition (CCE), Hybride (OPCH) en On Premise (op locatie of via onze Private Hosted oplossing).

Cloud PBX, oftewel Skype for Business uit de Microsoft Cloud, is niet hetzelfde als een Skype for Business oplossing On Premise of bijvoorbeeld in ons datacenter (Private Hosted). Per land kunnen de functionaliteiten van Cloud PBX verschillen. De On Premise oplossing staat dus los van de Cloud PBX variant en verandert niet van naam.

Skype for Business online (Cloud PBX) wordt geïntegreerd in Microsoft Teams. Daarnaast zal de CCE variant verdwijnen. Zodra Skype for Business Cloud PBX binnen Teams is geïntegreerd krijgt Teams als collaboration tool nog meer mogelijkheden. Microsoft verwacht binnen twee jaar alle functionaliteiten van Skype for Business binnen Microsoft Teams te integreren.

Nieuwe release Skype for Business

Er komt een nieuwe release van Skype for Business On Premise, naar verwachting eind 2018. Microsoft kondigt deze verandering aan om de onderliggende Skype for Business ruggengraat beter aan te laten sluiten op het Teams platform. U hoeft zich over de ondersteuning van het normale Skype for Business platform inclusief de client geen zorgen te maken. Microsoft kondigt bovendien Skype for Business Server 2019 aan, wat betekent dat Skype for Business On Premise voorlopig blijft bestaan. En daarna? Dit valt op dit moment nog niet te zeggen.

Afhankelijk van de gewenste functionaliteiten kunt u straks kiezen of u gebruik maakt van de Skype for Business danwel de Teams client. Op deze manier kunt u de oplossing kiezen die het best op uw situatie en wensen aansluit.

Kortom:

Ja Skype for Business verdwijnt voor wat betreft de cloud varianten. De Cloud PBX omgeving komt straks volledig in Microsoft Teams en niet meer in Skype for Business. Microsoft gaat alle functies van Skype for Business overzetten naar Teams, zoals gespreksgeschiedenis, scherm delen en meer.
Nee Skype for Business verdwijnt niet voor wat betreft Skype for Business On Premise; dat blijft Skype for Business.

Waarom maakt Microsoft deze stap?

Tijdens het Microsoft Ignite event deelde Microsoft haar visie voor ‘Intelligente communicatie’. Intelligente communicatie gaat verder dan de traditionele Unified Communications oplossingen, zodat u taken efficiënter kunt uitvoeren met een minimaal aantal applicatie wisselingen: alles wat u nodig hebt voor uw werk heeft u binnen één oplossing bij elkaar, zonder dat u van applicatie hoeft te wisselen.

Binnen Teams kunt u bestanden vanuit Office direct bekijken en bewerken. Doordat u tijdens het gesprek de juiste bestanden bij de hand hebt en u die direct kunt aanpassen, wordt vergaderen productiever en houdt u beter overzicht. Bovendien voorkomt u met Teams een overdaad aan ‘reply to all’ emails door gesprekken over specifieke onderwerpen in chatruimtes te centraliseren.

Microsoft adviseert om nu alvast vertrouwd te raken met Teams door hiervan gebruik te maken naast Skype for Business.

Hoe kunt u het best Teams implementeren?

Wilt u binnen uw organisatie naast Skype for Business Teams gaan gebruiken? Volg dan het volgende stappenplan:

  1. Optimaliseer uw huidige netwerkomgeving voor het gebruik van Teams;
  2. Probeer Teams uit naast Skype for Business in de vorm van een proefproject;
  3. Schakel Teams in naast Skype for Business als een vast onderdeel van uw communicatie;
  4. Download en verspreid hulpdocumenten binnen uw organisatie om beter te leren werken met Teams.

Dit zorgt voor een vlotte overstap voor uw gebruikers. Uiteraard kunnen wij u hierbij ondersteunen.

Wat is het verschil tussen Teams en Skype for Business?

Vooralsnog zijn het twee verschillende oplossingen met een beperkte functionele overlap. Binnen Teams ontbreken nu nog belangrijke telefonie functionaliteiten. Vooralsnog is Skype for Business meer geoptimaliseerd voor één op één communicatie en telefonie, terwijl Microsoft Teams beter geoptimaliseerd is voor groepscommunicatie. Voor meer informatie lees ons blog over Teams

Moet ik nu overstappen naar Teams?

Wij adviseren bedrijven die gebruik (willen gaan) maken van Skype for Business uit de Microsoft Cloud om nu alvast ervaring op te doen met het gebruik van Teams naast Skype for Business. U zult uiteindelijk toch de overstap moeten maken. Nadat u ervaring hebt opgedaan, kunt u Teams voor alle gebruikers beschikbaar stellen, let hierbij op adoptie van uw medewerkers, en daarna de overstap maken.

Ook de bedrijven die met Skype for Business On Premise werken adviseren we om bekend te raken met Teams. In deze oplossing zit namelijk een aantal extra functionaliteiten voor communicatie binnen groepen.

Ask Roger! Road to Success Model

Om u te helpen met deze digitale transformatie hebben wij het Ask Roger! Road to Success Model ontwikkeld. Dit model geeft garantie voor een succesvolle inrichting en gebruik van Skype for Business en Teams.

Samen met de klant doorlopen we een aantal stappen, elk bestaande uit gedefinieerde activiteiten als workshops, interviews en netwerk assessments. Dit leidt tot een inventarisatie van business doelstellingen, wensen en eisen t.a.v. communicatie en samenwerken, business use-cases en aandacht voor specifieke applicaties die mee migreren als bedienposten, contact centers, CTI-koppelingen ed. De geschiktheid van de onderliggende infrastructuur, als Lan, Wan en wifi worden tevens in kaart gebracht door metingen.

Bronvermelding:

Documentatie van Microsoft




WhatsApp wie gebruikt het niet? In 2017 zijn er 11,5 miljoen Nederlanders die er gebruik van maken. Maar hoe zet je dat nu efficiënt en georganiseerd in als communicatiemiddel in een organisatie. Guess what? Here it is! Één account dat beheerd kan worden door meerdere personen, wachtrij mogelijkheden, automatisch vragen beantwoorden en persoonlijk contact, CRM integratie en nog veel meer. De SocialRoger oftewel een koppeling voor al je social kanalen.
01-09-2018

Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice