Zakelijk WhatsApp beschikbaar!


Steeds meer bedrijven hebben interesse in WhatsApp als extra klantcontactkanaal. Dat komt doordat het voor klanten een heel laagdrempelige manier is om contact op te nemen. WhatsApp lanceerde recent een zakelijke variant van de razend populaire messaging-app. Deze heeft een aantal interessante functies gericht op de wensen van zakelijke gebruikers.

In een eerder blog bespraken we al waarom WhatsApp een interessant kanaal kan zijn voor uw bedrijfsvoering. Uit gesprekken met onze relaties over WhatsApp concludeerden wij dat voor sommige situaties de reguliere, consumentenvariant tekortschiet om zakelijk, op grotere schaal in te zetten. Zo kan bijvoorbeeld maar één supportmedewerker tegelijkertijd WhatsApp-berichten via een bepaald telefoonnummer ontvangen. Daarom gebruiken bedrijven vaak meerdere telefoonnummers via tools die deze nummers wisselend tonen aan bezoekers op de contactpagina, zodat meerdere medewerkers tegelijk support kunnen bieden via WhatsApp.

Gelukkig heeft WhatsApp een zakelijke variant ontwikkeld: WhatsApp Business. Deze bevat een aantal interessante functies gericht op de wensen van zakelijke gebruikers. Ook biedt het een oplossing voor bovenstaand probleem. Het bedrijf WhatsApp testte WhatsApp Business met een selectie van organisaties. In Nederland nam KLM deel aan de test.

Wat maakt de bedrijfsvariant beter geschikt voor zakelijke toepassingen?

Automatic reply

Bij WhatsApp Business kunt u een ‘automatic reply’ instellen, zodat automatisch een bericht wordt verstuurd bij afwezigheid. U kunt deze functie automatisch laten inschakelen buiten werktijd of deze tijdelijk inschakelen. Het bericht kunt u zelf instellen, zodat u beter tegemoet kunt komen aan de verwachtingen van uw klant. Denk bijvoorbeeld aan:

“Welkom bij SuperShoes. Wij zijn op het moment helaas gesloten. Morgenochtend vanaf 8 uur zullen wij uw vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden.”

Bedrijfsprofiel

Het profiel in de consumentenvariant van WhatsApp biedt te weinig functionaliteiten voor zakelijke gebruikers. In de zakelijke variant krijgt u meer mogelijkheden binnen het profiel, zoals het tonen van uw locatie, branche, omschrijving, e-mail en website.

Vaste telefoon

De vaste telefoon blijft een belangrijk onderdeel binnen de zakelijke communicatie. De reguliere variant van WhatsApp ondersteunt de vaste telefoon echter niet, WhatsApp Business doet dat wel.

Statistieken

Zakelijke gebruikers hebben graag inzicht in de inzet van hun communicatiemiddelen. De zakelijke variant van WhatsApp ondersteunt een aantal statistieken, waaronder de hoeveelheid berichten die u verzonden heeft en die bezorgd en gelezen zijn. Mogelijk wordt de gemiddelde reactiesnelheid ook inzichtelijk.

Zakelijk en persoonlijk nummer op één telefoon

Gebruikt u zakelijk een ander telefoonnummer dan persoonlijk? Met WhatsApp Business wordt het mogelijk om op één telefoon zowel de zakelijke als de consumentenapp te gebruiken, elk met een ander nummer.

Kosten

Wij verwachten dat kleine bedrijven de zakelijke app kosteloos kunnen gebruiken. Aan grotere organisaties zal WhatsApp wel geld vragen, zodat zij geen advertenties op het platform hoeven te tonen.

Lancering Benelux

Op 18 januari lanceerde WhatsApp in vijf landen WhatsApp Business voor Android-telefoons: Indonesië, Italië, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. WhatsApp heeft WhatsApp Business nu ook beschikbaar gemaakt voor bedrijven in de benelux.

Conclusie

Wij zien veel potentie in WhatsApp als klantcontactkanaal. In onze visie werkt uw supportmedewerker in één centrale omnichannel-oplossing waar alle communicatiekanalen bij elkaar komen, waaronder WhatsApp. Om optimale klantbeleving te kunnen garanderen moet uw medewerker alle voorgaande communicatie over alle kanalen in één interface inzichtelijk hebben.

Heeft u interesse? Wij kunnen WhatsApp Business als communicatiekanaal koppelen aan al onze omnichannel-oplossingen. Via deze link kunt u de Android versie van de app zelf downloaden en uitproberen. Onze negen tips voor klantcontact via WhatsApp helpen u bij het experimenteren.

Vertel mij vrijblijvend meer over WhatsApp voor klantcontact!




Tijdens ons #traineeship ‘proef’ je 3 maanden aan de specialisaties #engineering, #development en #consultancy en m… https://t.co/zGlasmUxVV
24-05-2018 11:05

Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice