IoT innovatie bij Ton van Kuyk


Volvodealer Ton van Kuyk is al meer dan 25 jaar actief en heeft vijf vestigingen in Alkmaar, Beverwijk, Hoorn en Purmerend.

De uitdaging

Volvodealer Ton van Kuyk wilde de bestaande telefonieoplossing moderniseren. Het bedrijf heeft vijf vestigingen die op variabele tijden openen en sluiten. Met de oude Siemens-telefooncentrales konden ze, synchroon aan het alarmsysteem op de hoofdvestiging, op verschillende tijden schakelen tussen de dag- en nachtstand. Eén centrale Cisco telefonie-oplossing zou een significante kostenbesparing betekenen in onderhoud en beheer, aangezien ze hiermee terug gaan van vijf centrales naar één centrale oplossing. Maar hoe behoud je dan de flexibele schakeling tussen dag- en nachtstand per vestiging? Er bestaat namelijk geen standaardkoppeling tussen een alarmsysteem en Cisco-telefooncentrales.

De aanpak

Eerst overwogen we een schakeling op basis van tijd, maar de tijd varieerde per vestiging per week, dus deze oplossing zou niet werken. Vervolgens overwogen we om op iedere locatie gebruik te maken van een knop, maar een knop wordt snel vergeten, dus ook dat was geen geschikte oplossing.

Eerder hebben we geëxperimenteerd met IoT-oplossingen door zelf IoT-koppelingen te ontwikkelen met een Raspberry Pi, met bijvoorbeeld Cisco Spark en een temperatuur- en luchtvochtigheidssensor. Dat inspireerde ons om te kijken of het mogelijk was om een Raspberry Pi-minicomputer te koppelen aan het alarmsysteem van elke vestiging. Dit soort minicomputers kunnen we heel flexibel programmeren en via soldeerwerk koppelen aan het alarmsysteem.

Vervolgens zouden we het zo kunnen programmeren dat de minicomputers een signaal sturen via het bedrijfsnetwerk zodra deze een verandering waarnemen in de stand van het alarmsysteem. Na het akkoord van Volvo Ton van Kuyk ontwikkelden we eerst een testomgeving om het werkingsprincipe aan te tonen en leverden daarna de Raspberry Pi kant-en-klaar bij de klant af. Na het aansluiten op het alarmsysteem en de telefooncentrale logden wij op afstand in en maakten het geheel werkend.

“De overstap naar één centrale telefonieoplossing heeft gezorgd voor een behoorlijke kostenreductie en meer functionaliteiten. Door de oplossingsgerichte houding van Ask Roger! kan iedere vestiging flexibele openingstijden blijven hanteren: de dag- en nachtstand passen zich automatisch aan”, aldus Gijs van den Broek, systeembeheerder bij Ton van Kuyk Autodealers.

Hoe ROGER is dat?

Doordat we Oplossingsgericht en Gek op techniek zijn, realiseerden wij een oplossing waar onze klant geheel naar tevredenheid mee kan werken.




WhatsApp wie gebruikt het niet? In 2017 zijn er 11,5 miljoen Nederlanders die er gebruik van maken. Maar hoe zet je dat nu efficiënt en georganiseerd in als communicatiemiddel in een organisatie. Guess what? Here it is! Één account dat beheerd kan worden door meerdere personen, wachtrij mogelijkheden, automatisch vragen beantwoorden en persoonlijk contact, CRM integratie en nog veel meer. De SocialRoger oftewel een koppeling voor al je social kanalen.
01-09-2018

Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice