Teams wordt het primaire kanaal!


Microsoft kondigde deze zomer al aan dat ze vol inzetten op Microsoft Teams. Microsoft omschrijft het zelfs als DE hub voor samenwerking binnen en tussen organisaties. De aankondigingen volgen elkaar ondertussen snel op. Lees bijvoorbeeld: Microsoft Teams now the primary client for meetings and calling.  

Daarbij loopt één van onze Rogers momenteel op Microsoft Ignite in Florida om het laatste nieuws rondom deze transitie op de voet te volgen. Ook krijgen we vanuit onze klanten en partners met regelmaat vragen over Microsoft Teams en hoe wij als communicatiepartner kunnen meedenken.

Dus we dachten, we maken er een blog over.

Grote consequenties

Gebruikt uw organisatie Skype for Business? Dan heeft deze stap mogelijk grote consequenties. Klanten die gebruik maken van Skype for Business Online (cloud PBX, Phonesystems, Calling plans) zullen moeten migreren naar Microsoft Teams om hun online telefonieomgeving te behouden. Vanaf 1 oktober hebben nieuwe klanten al geen andere opties meer.

Overigens blijven Skype for Business in een ‘on premise omgeving’ en bij ons gehost gewoon beschikbaar en gaat het momenteel alleen om de online-versie in de Microsoft Cloud.

Heel veel mogelijkheden

De Ask Roger! visie is duidelijk: Teams is hot en biedt een compleet nieuwe manier van werken voor uw medewerkers en wij zien enorm veel mogelijkheden waarmee u uw klant een betere ervaring en gemak kunt bieden. Zo integreerden wij al een Whatsapp koppeling  binnen Microsoft Teams die u direct in staat stelt om uw klanten middels Whatsapp met u in contact te laten komen, met de professionaliteit van een contactcenter.

Zorg voor een goed plan

Wij zien echter ook een keerzijde. Wij hebben ervaren dat destijds, met de komst van Skype for Business, dit voor veel afdelingen als een aardverschuiving werd gezien. Neem het bellen met een headset i.p.v. een vaste telefoon. Verwissel deze van de een op de andere dag zonder een goed verhaal en je ziet de helft van de mensen afhaken. Bellen in Microsoft Teams werkt echt anders. Zorg dus voor een goed plan.

Blogposts

De transitie van Skype for Business naar Teams is ook een grote. Wij zien het daarom als onze taak om onze relaties hier zo goed mogelijk over te informeren. De komende weken zullen wij u middels deze blogposts op de hoogte houden van alle ontwikkelingen die wij zien rondom Teams en waar mogelijk kansen liggen voor uw organisatie.

Uw input is zeer waardevol!

Zoals gezegd, we maken deze blog voor onze klanten met de input die we van hen krijgen. Blijf dit ook vooral doen. Hieronder is opgesomd welke vragen wij ontvingen en welke wij de komende weken, in aanloop naar ons Teams event op 25 oktober proberen te behandelen. Heeft u zich al aangemeld?


Vragen voor de Inspiratiesessie Teams op 25 oktober:

Functioneel, product en dienst gerelateerd:

  • Welke voordelen zien wij vanuit Ask Roger?
  • Wat is Teams eigenlijk?
  • Kan ik gewoon bellen in Teams?
  • Welke functionaliteit biedt het platform?
  • Welke functionaliteit is nieuw?
  • Hoe werkt het?  Kun je Teams integreren met CRM?

Roadmap ontwikkelingen Teams:

  • Welke functionaliteit levert Teams vandaag?
  • En welke functionaliteit staat op de Roadmap?
  • Welke toekomstige verwachtingen zijn er nog meer t.a.v. de ontwikkeling van het platform?

Roadmap ontwikkelingen Skype for Business:

  • What about Skype for Business?
  • Wat gaat Microsoft daarmee doen?
  • Wat kan ik daar verwachten?
  • Kan ik voorlopig nog op Skype for Business blijven?
  • Hoe lang kan ik nog gebruik blijven maken van mijn Skype for Business omgeving?
  • Tot wanneer is Skype for Business2015 supported?
  • Komen er nog een nieuwe versie Skype for Business versies, hoe zit het met updates?
  • Welke planning kan ik het beste aanhouden?

Technische ontwikkelingen:

  • Technische achtergrond teams
  • Waarom komt Microsoft juist nu met Teams?
  • Wat is er (technisch) beter aan Teams dan voorheen in Skype for Business

Tipje van de sluier. Binnen Teams implementeert Microsoft nieuwe codecs waardoor een goede werking van de audio, video en screensharing met nog minder bandbreedte afkan en ook minder gevoelig is voor netwerk vertraging.

Beheersmatigheid van de oplossing:

  • Hoe beheer ik Microsoft Teams?
  • Delen van informatie en de integratie van de oplossing met Sharepoint, Applicaties, Exchange, etc. Hoe voorkom ik een wildgroei aan structuren en documenten? Hoe kan ik ervoor zorgen dat documenten vindbaar blijven binnen de organisatie (ook als mensen uit dienst gaan)?
  • Hoe zit het eigenlijk met GDPR/AVG t.a.v. het gebruik van Teams en online delen van informatie?

Migratiestrategieën:

  • Kan ik al migreren naar Teams? biedt het alle functionaliteit die mijn organisatie nodig heeft? Kan ik Skype for Business en Teams naast elkaar gebruiken?
  • Moet ik mijn nummers dan bij Microsoft onder brengen?
  • Werkt mijn huidige randapparatuur nog wel?
  • Mijn organisatie maakt gebruik van receptie attendants kunnen we deze nog blijven gebruiken?
  • Mijn organisatie heeft een contact center omgeving, levert Teams deze functionaliteit?
  • Wij hebben Anywhere365 in ons bedrijf geïmplementeerd, kunnen we dit blijven gebruiken?
  • Wij maken gebruik van een video oplossing van Cisco / Polycom / Surface Hub. Hoe integreer ik die binnen Teams?

Adoptie en Usage:

  • Teams levert een hoop nieuwe functionaliteit, hoe kan ik deze goed door mijn organisatie laten gebruiken?


Klanten

Creatie en Realisatie The MindOffice